Kącik specjalistów
PEDAGOG SPECJALNY
Patrycja Moćko
Godziny konsultacji dla rodziców: wtorek - 14.00 - 16.00.
Epidemia niesamodzielnych dzieci i… zmęczonych rodziców.
Czy Ty Rodzicu też to obserwujesz ? A może sam tego doświadczasz ?
Wielu współczesnych rodziców nosi w sobie własne doświadczenie skrzywdzonego dziecka. I bardzo nie chce powtarzać tego scenariusza we własnym rodzicielstwie. To na pewno wspaniała wiadomość. Niestety, to tylko jedna strona medalu. Druga to pułapka, w którą łatwo wpadają kochający, pragnący dla swojego dziecka jak najlepiej, rodzice. To brak wymagań. Brak umiejętności stawiania granic dziecku w obawie, że się te granice przekroczy i tym samym wyrządzi mu psychiczną krzywdę ze skutkami nie do odkręcenia.
Intencja dobra, ale jak wiadomo, dobrymi intencjami jest piekło wybrukowane.
Takie podejście do dziecka to także forma wychowawczego zaniedbania. Tak. Dobrze Rodzicu czytasz. Życie jest pełne wyzwań. Życie Twojego dziecka także. Przed Twoją pociechą stoi konieczność odnalezienia się w społeczeństwie, gdzie będzie miało do wykonania pewne zadania i obowiązki — także te niemiłe, niefajne i takie, których po prostu nie będzie mu się chciało zrobić. Bo będą nudne, brudne albo jedno i drugie.
Miłość, czułość, przytulenie, empatia, wrażliwość na dziecięce potrzeby są niezwykle ważnym elementem wychowania. Niemniej frustracja (rozumiana jako BRAK czegoś, niemożność zrealizowania/otrzymania czegoś z uwagi na potrzeby i ograniczenia innych ludzi i okoliczności) jest także jednym z ważnych elementów wychowania. To rodzaj doświadczenia, bez którego dziecku będzie trudno poradzić sobie z wyzwaniami dorosłego życia.
Jeśli Ty także wpadłaś w tę pułapkę, masz możliwość się z niej wydostać. Już od teraz możesz:
- być rodzicem, który empatycznie będzie towarzyszył swojemu dziecku w przeżywaniu tej frustracji — przytulisz je, otrzesz łzy, pomożesz mu w zrobieniu czegoś, na co kompletnie nie ma ochoty,
- wychować samodzielnego, a tym samym — pewnego siebie człowieka, który będzie zdolny poradzić sobie, gdy Ciebie nie będzie w pobliżu,
- pokazać swojemu dziecku, że Twoje potrzeby, marzenia, plany też są ważne, że reagowanie na każdą jego zachciankę, wyręczanie, bycie nadopiekuńczym rodzicem to ślepy zaułek. Twoje dziecko nie ujrzy w nim Ciebie jako człowieka z krwi i kości, matki i ojca ze WSZYSTKIMI możliwymi emocjami (łącznie ze złością),
- nauczyć się stawiać granice swojemu dziecku szanując je, szanować swoje własne granice i być konsekwentną mamą nie krzywdząc ani siebie, ani swojej pociechy.
Być może jesteś rodzicu tym szczęściarzem, który mimo ogromu obowiązków, zawsze się uśmiecha i nigdy nie podnosi głosu. Może opanowałeś do perfekcji tłumienie gniewu, niemocy i zmęczenia. Życie nam jednak pokazuje, że jednak mamy sporo do zrobienia w temacie granic i konsekwencji. Do tego bywamy przerażająco zmęczeni. A wszystko dlatego, że wierzymy w stereotypowe pojęcie konsekwencji polegające na "kiju i marchewce". Gdy dochodzimy do ściany jesteśmy bezradni i bez pomysłu… co dalej. .
Jeśli przechodzisz przez to samo i ciągle obiecujesz sobie, że to w końcu zmienisz, że w końcu nauczysz się wymagać skutecznie i z szacunkiem. Jeśli wciąż Ci się to nie udaje i czujesz, że tkwisz w błędnym kole. Jeśli chcesz zadbać o siebie i nie dopuścić do tego, by Twoje dziecko było ofiarą epidemii niesamodzielności…Postaraj się już teraz zadbać o zdrowe relacje, wyznaczanie granic i zauważania tego małego człowieka tak samo, jak i siebie – w pełni świadomie, ze zrozumieniem i z pokazaniem, że wszyscy jesteśmy tak samo ważni. W codziennych sprawach pokazuj dziecku, że ono też może wymagać, ale tak samo może wykonywać i zmagać się ze swoimi „problemami”, trudnościami i codziennymi wyzwaniami. Zaufajcie swoim dzieciom i stwórzcie relacje pełną wzajemności.
Zapraszam do konsultacji.
Patrycja Moćko – pedagog specjalny
Mniej znaczy więcej – jak chronić dziecko przed przestymulowaniem?
Dzieci potrzebują zdrowej stymulacji zmysłów: jedne mniejszej, inne większej. Tolerancja wrażeń sensorycznych dla każdego przedszkolaka może mieć inny charakter. Uważność na potrzeby i możliwości dziecka pozwala chronić je przed nadmiarem bodźców. Kiedy jest ich za dużo, ośrodkowy układ nerwowy nie może ich zintegrować. Dzieci, które nie potrafią przyjąć i uporządkować zbyt dużej ilości bodźców, chronią się przed nimi we właściwy dla siebie sposób, a ich reakcje mogą się istotnie różnić.
Kiedy wszystkiego jest za dużo:
Przestymulowanie to inaczej przebodźcowanie, czyli doświadczanie nadmiaru bodźców. Nazywane bywa również przeciążeniem sensorycznym lub psychofizycznym. Przytłoczenie następuje wówczas, kiedy wszystkiego jest za dużo. Wtedy układ nerwowy ma problem z nadmiarem informacji, których nie potrafi analizować, przyjmować, przetworzyć i przyswoić. Przebodźcowanie może dotyczyć każdego: noworodka, niemowlaka, dziecka w przedszkolu, ucznia, studenta, pracownika. Mitem jest, że dotyka ono tylko osób wysoko wrażliwych lub mających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
Nadmiar i intensywność bodźców sensorycznych obciążają układ nerwowy dziecka. Mowa tutaj m.in. o wrażeniach zmysłowych: słuchowych (głośna muzyka, szum telewizora w tle), wzrokowych (kolorowe obrazy, migające światło), węchowych (intensywne zapachy, zaduch) i czuciowych (aktywność ruchowa, wysoka temperatura w pomieszczeniu). Mózg dziecka rozwija się, zatem nie jest w stanie funkcjonować tak jak mózg osoby dorosłej. Przedszkolak może doświadczać trudności z przetworzeniem docierających do niego informacji, z którymi starsza od niego osoba świetnie sobie radzi. Zatem oznaki przestymulowania stanowią w pewnym sensie reakcję obronną.
Trzeba siebie chronić:
W jaki sposób rodzice mogą chronić swoje dziecko przed przestymulowaniem?
Przede wszystkim trzeba zapewnić dziecku możliwość wykonywania tylko jednej rzeczy naraz. O ile do niedawna jeszcze wielozadaniowość stanowiła kluczową umiejętność, to obecnie odchodzi się od zasad multitaskingu. Coraz więcej ekspertów mówi na głos o tym, że koncentrowanie się na kilku zadaniach naraz zamiast podwyższać, obniża jakość oraz efektywność podejmowanych czynności. Ponadto negatywnie wpływa na uwagę oraz poziom zaangażowania. Kolejną bardzo istotną kwestią są proste rytuały związane ze sposobem realizowania codziennych obowiązków. Mogą one dotyczyć kolejności wykonywania poszczególnych czynności związanych z poranną i wieczorną toaletą, przygotowaniem i spożywaniem posiłków. Rutyna oraz ograniczenie do minimum niespodziewanych, spontanicznych wydarzeń to bardzo ważny aspekt kształtowania poczucia bezpieczeństwa oraz zapewnienie dziecku ochrony przed nadmiarem bodźców.
Potrzeba stymulacji, tak jak każda inna, chce być zaspokajana. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku odżywiania, zarówno nadmiar, jak i brak odpowiednich, wartościowych posiłków może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Każde dziecko potrzebuje optymalnie zbilansowanej diety, Dlaczego zatem odmawiać mu prawidłowo dopasowanej do jego potrzeb i możliwości stymulacji? Jeśli nie podajemy swojemu dziecku słodyczy w nadmiarze w obawie o jego zdrowie fizyczne, to z jakiego powodu pozwalamy mu na zbyt intensywne oglądanie bajek (lub inne aktywności), mające negatywny wpływ na jego psychiczne i emocjonalne zdrowie?
Źródło: bliżej przedszkola – czasopismo
LOGOPEDA
Dzieci z naszego przedszkola objęte są opieką logopedyczną.
W roku szkolnym 2023/2024 terapię logopedyczną prowadzi:
- mgr Teresa Chwalińska,
- mgr Beata Bigda,
- mgr Patrycja Moj.
W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzi:
- diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci;
- prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
- współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka;
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców;
Konsultacje dla zainteresowanych rodziców po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
Zajęcia logopedyczne mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy);
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej;
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie);
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek;
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych.
Konsultacje z nauczycielkami po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Zajęcia z Terapii Pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024 prowadzone są przez:
mgr Beatę Gabryelską
mgr Martynę Grochalską
Dzieci zakwalifikowane na terapię po pisemnej zgodzie rodziców uczestniczą w zajęciach jeden raz w tygodniu po 45 minut. Terapia pedagogiczna na terenie naszego przedszkola prowadzona jest w formie indywidualnej.
Terapia pedagogiczna w przedszkolu obejmuje usprawnianie funkcji odpowiedzialnych za uczenie się matematyki oraz usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Działania terapeutyczne:
- Usprawnianie w sferze słuchowo-językowej:
- kształtowanie wrażliwości słuchowej,
- ćwiczenia słuchu fonetycznego i fonemowego,
- doskonalenie umiejętności różnicowania głosek
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej mowy,
- doskonalenie pamięci i spostrzegawczości słuchowej,
- doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, bogacenie słownictwa i wypowiadania się,
- wzbogacanie słownika czynnego i biernego.
Usprawnianie w sferze wzrokowej:
- ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości wzrokowej na materiale obrazkowym, geometrycznym, litero podobnym i literowym,
- ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki:
- usprawnianie czynności manualnych,
- usprawnianie małych grup mięśniowych dłoni i palców,
- wyrabianie nawyku umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim,
- wdrażanie do stosowania ćwiczeń relaksacyjnych uwzględniające napięcie mięśniowe rąk.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:
- wypracowanie nawyku poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego, plastycznego,
- wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania, czytania,
- koduje i odkoduje proste informacje w postaci obrazków, rysunków,
- kreślenie znaków litero podobnych .
Wspomaganie rozwoju w zakresie umiejętności matematycznych:
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- doskonalenie rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
- porównywanie liczebności zbiorów,
- kształtowanie umiejętności w zakresie dodawania i odejmowania na konkretach,
- dostrzega rytm i stałe następstwo pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Konsultacje z nauczycielkami po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
PSYCHOLOG
W naszym przedszkolu w roku szkolnym 2023/ 2024 możliwe są spotkania z psychologiem.
Do jego głównych zadań należy obserwacja dzieci w grupie, wspieranie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania pojawiających się trudności, udzielanie uczniom pomocy w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb, podejmowanie działań z zakresu profilaktyki, prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Psycholog wspiera również nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w ich działaniach, jak i udziela konsultacji dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
Zgodnie z tym, co zostało przedstawione psycholog służy radą, pomocą i wsparciem dziecku, jego rodzinie, jak i kadrze pedagogicznej.
Psycholog w naszym przedszkolu:
Pani Katarzyna Henzler – Urbaniak
Konsultacje dla rodziców:
Wtorki 15.30 - 17.00
Po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu.
Zapraszamy do kontaktu wszystkich zainteresowanych rodziców.