Grupa 1
W grupie 1 pracują:
Natalia Kilian
Elżbieta Dąbrowska
Dorota Wieczorek
Bogusława Szczepańska - przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym - język angielski
Bożena Archacka
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ:
PRZYGOTOWANIE DZIECI DO POSŁUGIWANIA SIĘ JĘZYKIEM OBCYM NOWOŻYTNYM - JĘZYK ANGIELSKI:
poniedziałek i środa
PRZYDATNE INFORMACJE DLA RODZICÓW DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH EDUKACJĘ PRZEDSZKOLNĄ W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Pokaż dziecku generalność zjawiska. Każde dziecko chodzi do przedszkola, później do szkoły i jako dorosły do pracy. Wspólne zakupy i wybór kapci, akcesoriów daje dziecku poczucie, że wkracza w nowy etap życia. Razem spakujcie worek lub plecak do przedszkola.
Nie przedłużaj pożegnań i nawet jeśli kroi Ci się serce bądź opanowana/y. Pożegnanie w szatni powinno być krótkie. Wystarczy mocno przytulić dziecko, szepnąć : „Miłej zabawy” i przekazać nauczycielce. Nawet gdy mocno przeżywasz ten moment, łzy zaczynają cisnąć się do oczu – nie daj dziecku po sobie tego poznać. Musisz być zdecydowana/y, jeśli dziecko odczuje twoje obawy, samo zacznie się niepokoić. Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne trzylatek powinien do przedszkola przez pierwsze dni przychodzić z tatą lub inną osobą, którą zna.
NIE zabieraj płaczącego dziecka z powrotem do domu, to spowoduje przedłużenie procesu adaptacji. Dziecko utrwali sobie wzorzec: gdy płaczę mama zabierze mnie do domu. Pierwsze dni są trudne? Dziecko przeżywa kryzys? Już od rana płacz, a w szatni wręcz szał? To naprawdę zachowania, które początkowo często się zdarzają. Ale cierpliwość robi swoje. Najtrudniejsze jest rozstanie z rodzicem, gdy dziecko wejdzie do sali chwilę popłacze i widząc zabawę innych dzieci, zachęcane do wspólnych zabaw przez nauczycielkę w większości przypadków uspokaja się.
Straszenie dziecka wypowiedziami typu: „Jak nie przestaniesz płakać, to po ciebie nie przyjdę!”, „W przedszkolu cię nauczą wszystko jeść. Tam nie będziesz wydziwiał”, „Jak będziesz niegrzeczny zaprowadzę cię do przedszkola. Tam się nauczysz dyscypliny” jest nie do pomyślenia. Wyobrażenia Twojego dziecka na temat przedszkola (paniach), o którym mu opowiadasz sprawią, że nie będzie tam chodziło chętnie.
Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu nigdy go nie zawstydzaj – przyjmij jego emocje (np. wiem, że ci smutno) ale nie roztkliwiaj siebie i jego. W zależności od malucha u jednych sprawdzi się dłuższe pozostanie z dzieckiem, u innych buziak na do widzenia i wyjście.
Zapewnij malucha, że po niego wrócisz, ale nie mów „niedługo” (dla dziecka brzmi to prawie jak nigdy). Powiedz np. przyjadę po ciebie zaraz po obiedzie – i nie spóźnij się przynajmniej w pierwszych dniach. Wyznacznikiem czasu spędzanego przez dziecko w przedszkolu są posiłki. Dziecko na pewno poczuje się pewniej, jeśli poinformujesz je po którym posiłku zostanie odebrane i kto je odbierze. Jednak, jeśli nie jesteś pewny czy dzisiaj to ty zdążysz dziecko odebrać lub czy uda ci się zrobić to po obiedzie to nie obiecuj. W przeciwnym razie dziecko będzie czuło się zagubione, zdezorientowane i oszukane.
Uprzedź dziecko do kogo ma się zwrócić o pomoc w sytuacji kryzysowej np. kiedy będzie tęskniło do mamy, kiedy zrobi siusiu w majteczki.
Rodzicu twoje dziecko musi nauczyć się samodzielności, nie możesz cały czas prowadzić je za rączkę. To rola nauczyciela, by wprowadzić dziecko do sali. Często w pierwszych dniach towarzyszy temu płacz dziecka, ale daj mu szansę! Nie zaglądaj po chwili do sali i nie sprawdzaj czy dziecko się już uspokoiło – to nie pomoże, gdy dziecko Cię ujrzy tylko pogorszysz sytuację.
Gdy już wyjdziesz z przedszkola to idź do domu, na zakupy lub na spacer. Nie krąż wokół przedszkola, nie nasłuchuj, nie bądź przyklejony do szyby okna myśląc, że nikt cię nie widzi. Gdy twoje dziecko zobaczy mamę za oknem – pewna reakcja jak w punkcie wyżej.
Nie rozmawiaj w pierwszych dniach o wątpliwościach dotyczących nowego przedszkola, nie krytykuj wychowawczyń i nie doszukuj się niedociągnięć, nie narzekaj na inne dzieci. Nie wymagaj od dziecka by od razu pokochało cały personel.
Nie dokarmiaj dziecka przed śniadaniem, zjedzony przez niego w całości posiłek, będzie powodem do radości i pochwał w grupie rówieśników. Decyzji dotyczących jedzenia nie powinno się podejmować za dziecko. Staraj się powstrzymać od sugerowania dziecku preferencji żywieniowych. Odpowiednio zmotywowane będzie zjadało mniej lubiane posiłki i uczestniczyło we wszystkich zajęciach przedszkolnych.
Rozmawiaj z dzieckiem na temat minionego dnia, ale nie bądź zbyt natarczywa/y. Z czasem maluch sam będzie coraz chętniej opowiadał o przedszkolu.
Już od pierwszych dni zauważaj najmniejsze sukcesy dziecka, a ewentualne porażki staraj się traktować jak coś naturalnego.
Ewentualne pytania do nauczycieli kieruj na koniec pobytu dziecka w danym dniu
GARDEROBA PRZEDSZKOLAKA
Im młodsze dziecko idzie do przedszkola, tym więcej punktów w tej kategorii. Dla komfortu malucha lepiej być przygotowanym na wszystko.
Doświadczone nauczycielki w przedszkolu podkreślają, że ważniejsza wygoda niż moda. Dziecko powinno czuć się w przedszkolu pewnie i bezpiecznie i nie martwić się, że nie zdąży zdjąć spodni, gdy będzie musiało skorzystać z toalety. Dlatego zwłaszcza dla debiutującego przedszkolaka warto wybierać wygodną odzież, spodnie na gumki, bawełniane bluzeczki, wszystko bez zbędnych ozdób, guzików czy sznurków. Postawmy na wygodę, by dziecku nie dodawać stresów w pierwszych dniach w przedszkolu. Poza tym warto pomyśleć o oznaczeniu ubrań maluszka, by zwyczajnie się nie pomyliły. Zaleca się również podpisywanie kapci na podeszwie, co jest dużym ułatwieniem, gdy okazuje się, że dzieci mają podobne obuwie na zmianę. Po wyprawkę do przedszkola warto wybrać się z dzieckiem, co będzie doskonałym psychologicznym przygotowaniem dla niego:
-buty na zmianę – powinny być wygodne i bezproblemowe podczas zakładania. Antypoślizgowa podeszwa jest mile widziana. Lepiej sprawdzają się kapcie na rzepy, napy lub wsuwane od tych wiązanych (rozwiązane sznurówki podczas zabawy, to ryzykowny „dodatek”);
-zapasowa bielizna – wpadki i przypadki w tym wieku są naturalne, mogą przytrafić się nawet dziecku, które z pieluchą pożegnało się już dawno temu. Dlatego też w szafce przedszkolnej zostawiamy dodatkowe majteczki;
-ubranie na zmianę – zapasowe skarpety, koszulka i spodenki przydadzą się na pewno. Dzieci spotykają nagminnie przeróżne nieszczęścia: wylany kompot, zbyt energiczne mycie rąk, spotkanie z mokrą trawą lub farby, które nie chciały zostać w palecie. Łatwiej będzie poradzić sobie z takim zajściem, jeżeli w szafce będą czekały ciuchy na przebranie;
-zestaw na niepogodę – niesłychanie ważne jest by przedszkolaki wychodziły na dwór codziennie bez względu na pogodę. Oczywiście dziecko musi mieć ubranie dopasowane do aury. Warto więc by w szatni zawsze znajdowały się kalosze (zimą śniegowce), wodoodporne spodnie, kurtka przeciwdeszczowa (zimą w wersji ocieplanej), czapka i rękawiczki;
-wszystkie rzeczy na przebranie prosimy zapakować do podpisanego worka lub plecaka;
-kocyk z poduszką (podpisane) – przynosimy w worku foliowym.